Väčšina mladých podnikateľov nevyužíva v podnikaní žiadne inovácie

Na Slovensku sa nachádza množstvo firiem, ktoré uspeli na domácom aj zahraničnom trhu. Väčšina z nich však stále nevyužíva potenciál inovácií, ktorý by im uľahčil aj vstup na nové trhy.

Slovenské firmy málo inovujú a vyhýbajú sa zahraničiu

Výsledky prieskumu Globálny monitor podnikania (GEM) za Slovensko ukazujú pomerne nízku inovatívnosť slovenských mladých podnikateľov. Viac ako 50 % mladých začínajúcich podnikateľov a takmer 70 % etablovaných mladých podnikateľov nevyužíva vo svojom podnikaní žiadne nové technológie. Využívanie nových technológií priznáva v prieskume GEM v rokoch 2011-2016 iba 22 % začínajúcich a necelých 12 % existujúcich mladých podnikateľov.

Výraznejšiu zahraničnú orientáciu vykazuje len približne pätina mladých začínajúcich podnikateľov, kým približne rovnaká skupina uvádza, že zákazníkov zo zahraničia nemá vôbec. V prípade etablovaných mladých podnikateľov je podiel o niečo vyšší (21,8%), no narastá aj podiel firiem, ktoré zahraničných zákazníkov nemajú vôbec (30,8)

“Nízka inovačná aktivita slovenských mladých podnikateľov v kombinácii s nízkou orientáciou na zahraničné trhy vytvára mix, ktorý môže byť pre firmy existenčnou hrozbou.” konštatuje predseda Združenia mladých podnikateľov Slovenska, Ján Solík.

Inšpirácia otvára oči a ukazuje cestu

Riešenie možno hľadať nielen vo vzdelávaní či lepšom prepojení vedy, výskumu a podnikania, ale tiež v ukazovaní pozitívnych príkladov tých, ktorí sa cestou inovácií a orientácie na zahraničné trhy vydali a sú na tejto ceste úspešní,” dopĺňa Ján Solík zo Združenia mladých podnikateľov Slovenska.

Mladých podnikateľov inšpirovali skrytí šampióni z Trenčína a Bánoviec nad Bebravou

Príkladov úspechu, ktoré môžu slúžiť ako inšpirácia pre budúcich či existujúcich mladých podnikateľov, máme dostatok. Združenie mladých podnikateľov pravidelne v rôznych kútoch Slovenska organizuje podujatie s názvom Business Walks. V rámci Business Walks majú účastníci možnosť nahliadnuť do zákulisia firiem a diskutovať s ich majiteľmi či top manažérmi o ich ceste k úspechu.

Dnes sa v Trenčíne a Bánovciach nad Bebravou konalo aj vďaka podpore Slovak Business Agency ďalšie podujatie z tejto série, ktoré sa nieslo v duchu inovácií a orientácie na zahraničné trhy. „Pracujeme s novými materiálmi a investujeme do technológií, ktoré ešte na Slovensku nie sú známe. Investujeme aj do softvérov pre konštruktérov, aby bola ich práca rýchlejšia a efektívnejšia. Som rád, že sa s mladými ľuďmi môžeme podeliť o naše skúsenosti a ukázať im našu rodinnú firmu. Verím, že u nás načerpajú inšpiráciu pre svoje súčasné, či budúce podnikanie,“ hovorí Michal Zajko z rodinnej firmy IDONA, ktorú mali možnosť účastníci Business Walks Trenčín 2018 dnes spoznať. Okrem rodinnej firmy IDONA sa predstavili aj spoločnosti Zepelin či turistický rezort Zelená Žaba, ktorý získal ocenenie v architektonických Oskaroch.