Podnikanie so svetovým zvukom dokáže vyrásť aj pod Tatrami

Na Slovensku existujú firmy, o ktorých sa možno až tak veľa nevie a nepíše. Sú však ukážkou toho, že aj z regiónu sa dá úspešne podnikať a často robiť svetový biznis. 9.2.2017 tieto firmy otvorili svoje brány mladým ľuďom, aby ich inšpirovali k podnikaniu počas podujatia Biznis Walks Poprad 2017.

Možnosť nazrieť firmám pod pokrievku

Formát Biznis Walks je známy po celom svete. Skupina ľudí z rôznych brandží sa spojí, aby navštívila zaujímavé podniky, inšpirovala sa príbehmi ich zakladateľov a nahliadla do výroby, kam sa inak bežný človek nedostane.

Presne tento formát na Slovensku pravidelne organizuje Združenie mladých podnikateľov Slovenska (ZMPS) „Tentokrát sme sa rozhodli ukázať mladým ľuďom so záujmom o podnikanie inšpiratívne firmy a pestrosť podnikania pod Tatrami,“ hovorí Ján Solík, predseda ZMPS.

Formát Biznis Walks má tri hlavné piliere. Prvým je inšpirácia, ktorú mladí naberú pri návšteve zaujímavých firiem a diskusii s ľuďmi, ktorí stáli pri ich zrode. Druhým je networking, teda vzájomné spoznávanie sa a nazbieranie nových biznisových kontaktov. Tretím je cestovanie, vďaka čomu majú účastníci možnosť spoznať aj iné regióny, prípadne krajiny. V tomto prípade padla voľba na Poprad a okolie.

Z prespávania na cintoríne až do rebríčka milionárov

Počas Biznis Walks Poprad si účastníci mohli pozrieť tri firmy a diskutovať s tromi ďalšími podnikateľmi z regiónu. Ako prvá bola na rade Dielňa Bies, ktorá vyrába a rekonštruuje organy nielen na Slovensku. Účastníkov Biznis Walks výrobou previedol samotný spolumajiteľ Gabriel Bies a ukázal im dodnes vo veľkej miere stále tradičné remeslo v praxi. Popri tom porozprával o svojich podnikateľských začiatkoch.

Druhou v rade bola prevádzka Cork Wine Bar v Poprade. Koncept Cork Wine Bar vznikol ako premena vášne k vínu na podnikanie. Jeho majiteľ porozprával účastníkom o svojich skúsenostiach s podnikaním v gastronómii.

Do tretice sa mladí podnikatelia presunuli do AquaCity Poprad, kde mali možnosť vidieť geotermálny vrt a technologickú časť aquaparku. Zástupcovia AquaCity porozprávali viac o 1200 metrov hlbokom vrte a podzemnom jazere s horúcou vodou, ekologickom prevádzkovaní aquaparku a o prevádzke tohto turistického kolosu.

Následne sa delegácia presunula do hotelu HORIZON Resort v Starej Lesnej, kde ju čakal zvyšok programu. Hlavným highlightom turné bola diskusia so zakladateľom AquaCity Poprad Jánom Telenskym, ktorého podnikateľský príbeh sa podľa jeho slov začal po emigrácii v roku 1969 prespávaním na londýnskom cintoríne. „Začínal som tam, kde všetci ostatní končia,“ spomínal podnikateľ nominovaný v ankete týždenníka Trend - Manažér roka, keď začínal svoju prednášku. Mladých previedol celým svojím podnikateľským príbehom a podelil sa o množstvo inšpiratívnych momentov a myšlienok.

Program uzatvárala večerná diskusia s miestnymi podnikateľmi a zástupcom mesta Poprad, ktorí s účastníkmi Biznis Walks hovorili hlavne o tom, ako sa podniká pod Tatrami a čo sa dá spraviť s nedostatkom kvalifikovanej pracovnej sily, ktorá zvyčajne uteká do Bratislavy alebo za hranice a tiež ako rozvíjať inovatívne podnikanie v Poprade. Diskusie sa zúčastnil Igor Wzoš (viceprimátor mesta Poprad), Ján Michlík (AmiTel s.r.o.), Marek Môcik (Creanet a.s.), Lukáš Bednár (MVI, s.r.o.) a Milan Orlovský (KOOR, s.r.o.).

Inšpirácia, ktorá pretrváva

Biznis Walks Poprad 2017 podporila aj Slovak Business Agency (SBA). Vďaka spolupráci ZMPS a SBA mali účastníci možnosť dozvedieť sa viac aj o podporných programoch Slovak Business Agency a z podujatia vzniklo niekoľko videí, v ktorých sa o tie najlepšie myšlienky delia všetci podnikatelia, ktorí počas turné prezentovali svoje firmy. Rady, ako začať podnikať, čomu sa vyhnúť, v čom naopak vytrvať a čo je skutočné dôležité, tak dostanú nielen tí, ktorí sa zúčastnili, ale aj ktokoľvek ďalší doma za počítačom. Videozostrihy z Biznis Walks Poprad 2017 možno nájsť na YouTube kanáli Združenia mladých podnikateľov Slovenska.