Mladí podnikatelia zháňajú peniaze a rady

Skončili ste školu a premýšľate, čo s načatým životom? Až 6 z 10 absolventov sa o svoju budúcnosť obáva. Pre tretinu mladých do 25 rokov, ktorí ostali po škole bez práce, je jej hľadanie behom na dlhé trate.

Riešením, ako si nájsť miesto na pracovnom trhu, zarobiť si a zrealizovať sny, by mohlo byť podnikanie. Ako to s ním na Slovensku medzi mladými podnikateľmi je a kto alebo čo by im pri rozbiehaní vlastného biznisu pomohlo?

Podľa údajov Eurostatu bolo u nás koncom roka 2013 nezamestnaných až 32,6 % mladých do 25 rokov. Napriek tomu, že ich počet sa v porovnaní s rokom 2012 znížil o 2,7 percentuálneho bodu (z 35,3 %), dosiahol takmer úroveň z roku 2009 (32,7 %). Úlohu nezohráva len nedostatok praxe po skončení školy. Dopomohla i hospodárska kríza. Pred ňou bola totiž podľa Eurostatu nezamestnaná len asi pätina mladých (cca 19 %).

Potrebujú „nakopnúť“

Riešením by pre nich mohlo byť vlastné podnikanie. Podľa viacerých údajov sa mu naši mladí nevyhýbajú, hoci ich počet v kategórii fyzických osôb do 34 rokov má u nás za posledné štyri roky klesajúcu tendenciu. Kým v roku 2012 ešte presahoval 100-tisícovú hranicu (102 455), podľa Registra organizácií ŠÚ SR klesol ich počet medziročne o 5 531 (96 924 v roku 2013). To nevylučuje fakt, že mladí môžu podnikať nie ako fyzická osoba, ale ako obchodná spoločnosť, kde sa vek majiteľa nesleduje.

Podľa údajov a metodiky Eurostatu sa však Slovensko zaraďuje medzi krajiny s najvyšším zastúpením mladých podnikateľov vo veku do 24 rokov. Niet sa čomu čudovať. Mladí bývajú plní entuziazmu a zapálenia pre svoje podnikateľské nápady. Len pri ich realizácii by potrebovali pomoc tak s financiami (87,81 %), ako aj s marketingom a reklamou (76,28 %). Vyplýva to z online prieskumu portálu Podnikatelskynapad.sk, ktorý zrealizovalo Združenie mladých podnikateľov Slovenska v máji 2014 na vzorke 320 respondentov vo veku 18 – 35 rokov. Z prieskumu vyplynulo, že kým v minulosti bola väčšina kvalitných nápadov najmä z IT oblasti, postupom času rastie význam aj iných sektorov ako sú služby, stavebníctvo a bývanie, vzdelávanie a obchod či oblasť gastronómie a cestovného ruchu.

Záujem o skúsenosti  

Hoci v porovnaní s krajinami EÚ sme v podnikateľskom prostredí stále na chvoste, záujem mladých o podnikanie má u nás celkovo rastúcu tendenciu. „Súvisí to s nedostatkom skúseností, informácií a veľkou dávkou entuziazmu na začiatku podnikania. V úvode sa totiž podnikateľ pozerá najmä na to, ako zrealizovať svoj nápad. O prostredí má trošku zidealizovanú predstavu,“ vysvetľuje Ján Solík, predseda Združenia mladých podnikateľov Slovenska. „Až postupne prichádzajú na to, aké zákony sa ich týkajú, aké požiadavky na nich kladú a koľko nákladov a byrokracie je spojených s ich plnením. Prichádzajú prvé problémy s neplatičmi či skúsenosti s neefektívne fungujúcim súdnictvom. Nízka miera prežitia firiem, z ktorých sa viac ako polovica nedožije štvrtých narodenín, nás radí na posledné miesta v rámci EÚ.“

Až 51 % mladých do 24 rokov však podľa prieskumu Eurobarometer 2012, ktorý sa zameral na podnikanie v EÚ i mimo nej, považuje podnikanie za vhodné riešenie svojej pracovnej situácie. „Motívy podnikania sú u mladých podnikateľov iné ako u väčšiny populácie. Výrazne prevažujú tie pozitívne ako chuť osamostatniť sa a chuť zrealizovať svoj sen či nápad (u viac ako 50 %). Až s výrazným odstupom nasleduje to, že ich nenapĺňalo ich zamestnanie, mali nízky zárobok a u každého piateho bolo vraj podnikanie jedinou možnosťou uplatnenia sa na trhu práce,“ vysvetľuje J. Solík.

Pomoc na nezaplatenie

Začínajúci podnikatelia si však oveľa častejšie kladú otázku, či je ich nápad životaschopný, ako by mal vyzerať ich biznis plán a kde získať kapitál na rozbeh? Aj preto vyhľadávajú pomoc skúsenejších. Viac ako 75 % mladých podnikateľov má záujem o stretnutia so skúsenými podnikateľmi. Čím mladší je začínajúci podnikateľ, tým je jeho záujem o tieto stretnutia silnejší.

„V posledných rokoch pribudlo podujatí pre začínajúcich podnikateľov a možností, kde hľadať investorov. Zlepšila sa aj informovanosť. Združenie mladých podnikateľov Slovenska, bratislavský The Spot, či VTP v Žiline organizujú takmer každý týždeň nejaké podujatie, na ktorom si môžu ľudia so záujmom o podnikanie rozšíriť obzory,“ radí J. Solík.

Ďalším potenciálnym zdrojom informácií je Slovak Business Agency či portál podnikajte.sk, kde nájdete nielen inšpiratívne podnikateľské nápady, ale aj rady úspešných podnikateľov, či informácie potrebné k založeniu firmy. „Financie sa zase dajú získať z rôznych podporných schém, požičať si alebo nájsť investora. Úverové financovanie je vhodné pre menej rizikové projekty či ľudí s podnikateľskou históriou. Začínajúci podnikatelia môžu požiadať napr. o mikropôžičku zo Slovak Business Agency. Inovatívne podnikateľské nápady možno zase financovať s pomocou investora,“ vymenúva J. Solík a dodáva, že doposiaľ najvyužívanejším zdrojom pri štarte podnikania sú vlastné úspory a pôžičky od rodiny.

Čo prináša súťaž

Mladí začínajúci podnikatelia však môžu využiť aj rôzne granty či súťaže. Najväčšou z nich je Podnikateľský nápad roka, ktorý štartuje svoj tretí ročník. „Vďaka Podnikateľskému nápadu roka môžu začínajúci podnikatelia získať nielen financovanie, ale najmä služby, ktoré pomôžu ušetriť prostriedky a akcelerovať štart. Financie od investora a služby od top firiem tvoria iba časť balíka výhod, ktoré môže mladý podnikateľ výhrou v súťaži získať. Druhou je prístup ku kontaktom, know-how či spätná väzba a rady profesionálov z brandže,“ upresňuje J. Solík. Spájať lídrov súčasného podnikania s mladými podnikateľmi s dobrými nápadmi je totiž jednou z ideí Podnikateľského nápadu roka, ktorý je tento rok vybraný aj ako jeden z dvoch projektov, ktoré budú Slovensko reprezentovať v európskom kole súťaže Európska cena za podporu podnikania 2014.

„Podnikateľský nápad roka je jedinečný hneď v niekoľkých bodoch. Oceňuje podnikateľov na úplnom začiatku a ich nápady, ktoré neboli doposiaľ uvedené na trh. Je to najväčší projekt na Slovensku a počet prihlášok je vysoký aj v medzinárodnom porovnaní podobných iniciatív. V neposlednom rade je to unikátne spojenie neziskového a verejného sektora s úspešnými firmami dneška, s cieľom podporiť podnikateľov zajtrajška,“ vysvetľuje J. Solík. Prihlásiť nápady do tejto súťaže môžu všetci biznis začiatočníci. Víťaz tretieho ročníka má príležitosť získať startup balík v hodnote 330 000 €, ktorý obsahuje služby od partnerov ako je návrh reklamnej kampane, daňové a právne poradenstvo či venture kapitálovú investíciu.

Nápad je zlomok úspechu

Svoje o tejto skvelej pomoci vedia aj víťazi prvého ročníka tejto súťaže Daniel Minárik a Jozef Štefanka s aplikáciou ProfitUp. Vďaka nej dokážu malé a stredné podniky efektívnejšie analyzovať obchodné dáta a naštartovať tak svoj predaj a zvýšiť ziskovosť. Rok 2012 bol pre nich zlomový. „Úspech v Podnikateľskom nápade roka 2012 nám umožnil spoluprácu s reklamnou agentúrou dvadsaťročia - Wiktor Leo Burnett. Vďaka kampani, ktorú pre nás vytvorili, sme sa dostali do povedomia zákazníkov a náš projekt získal prvých strategických klientov,“ vysvetľuje D. Minárik.

K ich zákazníkom dnes patria spoločnosti ako Adidas, Tchibo či Martinus. „Získali sme aj kapitál od podnikateľského anjela. Spoločníkom v našej firme sa stal známy český investor Michael Rostock Poplar. A práve vďaka kontaktom a cenným radám posúvame spoločne náš projekt ďalej.  Ešte tento rok ho spoznajú aj zákazníci v susedných krajinách.“ Akých pravidiel sa víťazi Podnikateľského nápadu roka 2012 držia? „Rob, čo ťa baví a nechaj si poradiť. Nápad je len 10 % úspechu, zvyšných 90 % je tvrdá práca.“