Združenie mladých podnikateľov Slovenska včera, počas slávnostného galavečera Diamanty slovenského biznisu, vyhlásilo víťazov druhého ročníka súťaže Podnikateľský nápad roka.
Súťaž je určená pre mladých záujemcov, ktorí chcú začať podnikať. Do druhého ročníka sa prihlásilo 320 projektov mladých podnikateľov z celého Slovenska. Hlavnú cenu, a zároveň cenu verejnosti, získali študenti informatiky s logopedickou počítačovou hrou SPEEKLE. Ocenenie primátora mesta Bratislava a cenu za bratislavský Podnikateľský nápad roka si odniesli mladí dizajnéri s detským nábytkom villo.in. Podnikateľským nápadom pre investora sa stal CulCharge, najmenší nabíjací USB kábel na svete z dielne mladých podnikateľov z Piešťan.
Čistič autokobercov, obojstranná fľaša pre nápoje, grid mriežkové svetlo na bicykel, centrálny rezervačný systém pre športoviská, riadiaci systém kontroly vychystávania tovarov vo výrobe, bezdrôtový iCloud systém diaľkového ovládania elektrických zástrčiek, personalizované spravodajstvo, či internetová marketingová centrála. To sú príklady ďalších inovatívnych nápadov mladých podnikateľov Slovenska, ktoré hodnotila odborná porota. Tá posudzovala najmä kritérium origitality a inovatívnosti, ako aj reálnosť nápadu, jeho biznis model a dlhodobý trhový podnikateľský potenciál.
„I napriek tomu, že ide len o druhý ročník súťaže, vidíme, že záujem mladých ľudí podnikať rastie. Prihlásilo sa takmer o 20 % viac projektov. Tie mali v porovnaní s prvým ročníkom nielen vyššiu kvalitu a podnikateľský potenciál, ale zvýšil sa aj podiel projektov v oblasti služieb a v oblasti médií a reklamy, v porovnaní s dominanciou IT projektov v minulom roku,“ hovorí Ján Solík, predseda Združenia mladých podnikateľov Slovenska a pokračuje: „Zámerom súťaže Podnikateľský nápad roka je ukázať mladým ľuďom, že podnikať sa oplatí a úspešné nápady majú mnoho tvárí. Práve cez víťazov by sme mladých ľudí na Slovensku radi motivovali k naštartovaniu vlastných biznisov, ako alternatívy zamestnať sa po škole. Ocenení získajú finančnú investíciu, ale aj potrebné poradenstvo v oblasti podnikania, financií, právne služby, podporu v reklame a PR, či ročné predplatné OFFICE 365.“
Štruktúra prihlásených súťažných projektov bola rôznorodá. Najviac prihlásených projektov bolo z oblasti služieb (27 %) a z oblasti IT (23 %). Oproti minulému roku narástli projekty v oblasti médií a reklamy, stavebníctva a bývania a v oblasti vzdelávania.
Takmer dve tretiny prihlásených majú podnikateľské nápady, ale zatiaľ nepodnikajú – z nich 24 % sú študenti, 25 % sú zamestnanci a 11 % sú nezamestnaní. Tretina prihlásených (32 %) sú mladí podnikatelia.
Viac ako polovica (51 %) projektov je vo fáze prípravy ideového zámeru a/alebo prípravy na štart podnikania. Druhá polovica projektov svoj produkt už vyvíja, má vyrobený svoj prototyp alebo uviedli už produkt na trh.
Najsilnejší v podaní prihlášok bol Bratislavský kraj (27 %), avšak ostatné kraje boli v podstate rovnako percentuálne zastúpené v rozsahu 8-12 %.