Len 10% firiem dokáže so svojím nápadom uspieť!

V posledných rokoch sa stále viac stretávame s príbehmi startupov a mladých podnikateľov, ktorí sa presadili nie len na Slovensku, ale aj v zahraničí.

 Len málokto si ale vie predstaviť, celý proces, ako sa z nápadu stane reálny biznis s medzinárodným potenciálom. Ako prezrádza Tomáš Husár zo Združenia mladých podnikateľov Slovenska: „Nestačí byť len ambiciózny človek s inovatívnym myslením. Ak chcete patriť medzi 10% firiem, ktoré dokážu so svojím nápadom uspieť, potrebujete mať dostatok informácií, kontaktov, kapitálu a skúsenosti, resp. niekedy pomôže aj kúsok šťastia.“ Expanzia slovenských start-upov a mladých podnikateľov je jednou z tém, ktoré prináša Združenie mladých podnikateľov Slovenska v komplexnej analýze start-upového prostredia v regióne Viedne a Bratislavy. Práve v nej sa môžete dozvedieť, aké faktory zvažujú firmy, ktoré sa chystajú expandovať a aké sú skúsenosti spoločností, ktoré už vstup na zahraničné trhy podstúpili.

Firmy pripravené na expanziu

Slovenské spoločnosti dokážu na malom trhu rýchlo zistiť, či produkt funguje a či ho niekto kupuje. Ak je úspešný, je veľká šanca, že uspeje aj vo svete. Kvôli nedostatočnej veľkosti slovenského trhu však veľa podnikateľov uvažuje nad vstupom na zahraničný trh. Podľa prieskumu ZMPS až 56,4% uvádza expanziu do zahraničia ako nevyhnutnú pre pre zaručenie úspechu ich podnikateľského zámeru. Otázku čím konkurovať na zahraničnom trhu majú mladí podnikatelia a start-upy vopred zodpovedanú. Podľa analýzy ZMPS až 35,9% firiem je rozhodnutých ponúknuť výhodnejšiu cenu, lepšiu kvalitu a potrebné inovácie, ktoré podporia predaj produktov a služieb na zahraničných trhoch.

Vstup na nové trhy je náročný aj na finančné zdroje podnikateľa. Až 43 % podnikateľov plánuje financovať expanziu z bankového úveru resp. zvažuje pomoc od štátu. Pomôcť im pritom môžu Národná agentúra pre rozvoj malého a stredného podnikania od marca pretransformovaná na Slovak Business Agency, prípadne iné domáce a zahraničné inštitúcie. Až 18,1% podnikateľov by pritom uvítalo pomoc vo forme právneho a legislatívneho poradenstva v danej krajine. 16,3% podnikateľov by privítalo finančnú podporu na výdavky spojené s účasťou na veľtrhoch a výstavách.

Firmy, ktoré majú skúsenosti so vstupom na zahraničný trh

Aká forma expanzie je pre slovenských podnikateľov a start-upy najjednoduchšia? Podľa Tomáša Husára zo ZMPS ide práve o priamy predaj konečnému zákazníkovi v zahraničí s využitím internetu ako predajného kanála čo preferuje viac ako 40% mladých podnikateľov ktorí už v zahraničí podnikajú. Druhým najviac využívaným spôsobom je export prostredníctvom obchodného zástupcu / obchodného zastúpenia, ktorý realizuje viac ako 25 % mladých podnikateľov.„Analýza prezrádza aj to, že prevažne v IT sektore podnikatelia uprednostňujúi expanziu vo forme riadenia činností zo Slovenska , doplnil Tomáš Husár.

Ak sa pozrieme na firmy a podnikateľov, ktorí už cezhraničnú expanziu podstúpili, ich alokácia na zahraničné trhy je porovnateľná s preferenciami tých, ktorí zatiaľ len uvažujú o presadení sa na novom trhu. Ako prezrádza Tomáš Husár: „Pre podnikateľov je okrem kúpyschopného obyvateľstva a lepšej zahraničnej infraštruktúry, klúčová aj osobná výzva, ktorá vedie k expanzii na nové trhy až 53,% podnikateľov.“

Podľa analýzy ZMPS až 91,0% mladých podnikateľov už v zahraničí podniká alebo o tejto možnosti uvažuje. Medzi najpreferovanejšie krajiny pre cezhraničnú expanziu podnikania patrí Česká republika 72,6%, Rakúsko 57,3%, Poľsko 43,6% a nasledujú ďalšie krajiny, prevažne z Európskej únie.

O expanziu majú záujem najmä firmy zo sektoru obchodu a služieb. 40,4% firiem, ktoré vstúpili na zahraničný trh, zvolili prevažne priamy export konečnému odberateľovi, 25,5% export prostredníctvom obchodného zastúpenia. Analýza ZMPS prezrádza aj to, že zo skúseností podnikateľov príprava na cezhraničnú expanziu trvá menej ako 6 mesiacov.

Komplexná analýza start-upového prostredia v regióne mesta Viedeň a Bratislava je súčasťou projektu TWINENTREPRENEURS, ktorý zastrešuje Združenie mladých podnikateľov Slovenska spolu s Agentúrou mesta Viedeň pre podporu podnikania.

Séria workshopov pre startupy a mladých podnikateľov

Podnikatelia, ktorí majú záujem vstúpiť na nové trhy majú jedinečnú možnosť, ako získať všetky potrebné informácie k expanzii. Združenie mladých podnikateľov Slovenka prináša sériu workshopov a seminárov TwinEntrepreneurs, ktoré ponúkajú ucelený obraz a skúsenosti zahraničných lektorov so vstupom na rakúsky trh. „ Workshopy TwinEntrepreneurs sú malým „akceleračným programom“ pre start-upy, ktoré na nich získajú množstvo zaujímavých tipov od medzinárdných koučov. Sú zároveň ideálnou platformou pre networking a nadviazanie cezhraničných partnerstiev“, dopĺňa Tomáš Husár

Projekt TwinEntrepreneurs je spolufinancovaný z EURÓPSKEHO FONDU REGIONÁLNEHO ROZVOJA, programu cezhraničnej spolupráce SLOVENSKÁ REPUBLIKA - RAKÚSKO 2007 - 2013.

Success story

Nitrianska spoločnosť OLIVIA shoes, ktorá vyrába dámsku a pánsku obuv, si zvolila expanziu dvoma spôsobmi - priamym exportom cez e-shop a export prostredníctvom obchodného zástupcu. Momentálne je značka OLIVIA shoes distribuovaná do obchodov a obchodných sietí v rámci Slovenska, Českej republiky a Maďarska. Online predaj má rozvinutý na slovenskom, českom, maďarskom a tiež rumunskom trhu.

Ako vysvetľuje Marián Zachar, konateľ spoločnosti: „Prvou voľbou bola Česká republika, nakoľko sme tam mali už aj veľkoobchodné aktivity. Český trh sa od slovenského veľmi nelíši, aj keď na predajoch niektorých modelov je vidieť rozlišnosť vkusu národov.“ Následne expanzia pokračovala do Maďarska.

Výhodou expandovania do susedných krajín je to, že zákazník nepocíti enormné zvýšenie nákladov za prepravu. Ako dopĺňa Marián Zachar: „Ak by sme chceli zasielať produkty napríklad do Chorvátska, náklady na prepravu vychádzajú oveľa drahšie a zákazník už tieto náklady zvažuje pri kúpe.“

OLIVIA shoes expandovala aj na ruský trh, kde je už trh diametrálne odlišný. “V Rusku takmer neexistuje stredná vrstva a predávajú sa tak buď veľmi drahé alebo veľmi lacné produkty. Kvôli odlišnostiam trhu je expanzia do Ruska často možná len cez sprostredkovateľa”, upresňuje Marián Zachar.