Až 70,5% firiem by chcelo podnikať v zahraničí!
V posledných rokoch sa stále viac stretávame s príbehmi start-upov, ale i väčších firiem, ktoré sa presadili nielen na Slovensku, ale aj v zahraničí. Podľa analýzy ZMPS až 20,5% firiem už v zahraničí podniká a až 70,5% túto možnosť zvažuje. Medzi najpreferovanejšie krajiny pre začiatok podnikania patrí Česká republika 26,1%, Rakúsko 13,0%, Maďarsko 9.8% a nasledujú ďalšie krajiny, prevažne z Európskej únie. „Urobiť prvý krok a rozhodnutie je náročné. Práve preto, aby start-upy, mladí podnikatelia ako aj väčšie firmy získali vstupné informácie o možnostiach pre podnikanie na jednom zo strategických trhov, sa Združenie mladých podnikateľov Slovenska sa spojilo s Agentúrou mesta Viedeň pre podporu podnikania. Pripravilo seminár Ako robiť biznis v Rakúsku a sériu workshopov Twinenterpreneurs zameraných na rozvoj spolupráce medzi Slovenskými a Rakúskymi firmami a nastavenie očakávaní pre vstup na susedný trh,“ prezrádza Tomáš Husár zo Združenia mladých podnikateľov Slovenska.
Medzi aktivity TwinEnterpreneurs patrí seminár pod názvom Ako rozšíriť podnikanie do Rakúska, ktorý sa konal 24. februára v Bratislave. Práve tu mohli podnikatelia získať cenné informácie o tom, ako založiť spoločnosť v Rakúsku, aké formálne a registračné náležitosti treba splniť a koľko by ich takáto expanzia stála. Konkrétne otázky zodpovedal účastníkom aj Ivan Sipták, podnikový poradca, ktorý pomáha zahraničným spoločnostiam s lokalizáciou v Rakúsku. Priniesol informácie ohľadom pobytu v Rakúsku, ako v Rakúsku ohlásiť živnosť, ktoré organizácie vedia byť pri vstupe nápomocné, základné otázky ohľadom daní a faktúr, právnych foriem, čo robiť a čo nerobiť keď vstupujete na rakúsky trh, prípadne ako realizovať podnikanie v Rakúsku zo Slovenska a kedy je takýto spôsob možný.
„Ak sa rozhodnete expandovať, musíte poznať trh, správanie spotrebiteľov a špecifiká v danom podnikateľskom prostredí. Bez správneho kontaktu je to však stále zložitá cesta. Aj preto prinášame slovenským spoločnostiam možnosť zúčastniť sa na bezplatných interaktívnych workshopoch s mladými rakúskymi podnikateľmi, ktoré sú ideálnym miestom nielen na výmenu skúseností, ale aj vznik cezhraničných partnerstiev. Podrobné informácie je možné nájsť na www.twinentrepreneurs.eu," dopĺňa Tomáš Husár.
Len pre porovnanie, aký potenciál má rakúsky trh oproti slovenskému, odpovedal Tomáš Husár: „naši západní susedia predstavujú 2 krát väčší trh, exponenciálne väčšiu kúpyschopnosť a dopyt po tovaroch a službách. S dobrou infraštruktúrou a stabilnou ekonomikou je Rakúsko pre našich podnikateľov jednou z prvých možností, kam rozšíriť svoj biznis.“
Ako ďalej uvádza Ivan Sipták, konkrétne sa mali možnosť účastníci semináru dozvedieť aj to, že pri každej forme podnikania či organizácie, musí byť štatutárny zástupca organizácie prihlásený k pobytu v Rakúsku. Spoločníci už túto povinnosť nemajú. Pri ohlásení živnosti je podnikateľ povinný do mesiaca informovať daňový úrad podľa svojho bydliska a podať daňové priznanie, ak zisk prevýši 11.000 EUR. Veľmi dôležitý je v Rakúsku aj Zákon na podporu začínajúcich podnikateľov, ktorý s potvrdením NeuFOG oslobodzuje podnikateľa od zakladajúcich poplatkov (ca. 70 EUR) a poskytuje mu aj ďalšie úľavy. Pre prípadnú konzultáciu je možné obrátiť sa na Rakúsku obchodnú komoru, ktorej členom sa podnikateľ stane automaticky ohlásením živnosti, alebo na Agentúru mesta Viedeň pre podporu podnikania, ktorá môže byť nápomocná pri zakladaní spoločnosti v Rakúsku 10 hodinovým bezplatným poradenstvom.
Aké sú špecifiká rakúskeho zákazníka? Ivan Sipták odpovedal, „rakúsky zákazník si potrpí na kvalitu a komplexné služby. V prípade nespokojnosti má veľa možností, ako využiť svoje právo na základe Zákona na ochranu spotrebiteľov. Je dôležité, aby si podnikateľ pred vstupom na rakúsky trh preveril aj možnosti oslovenia zákazníkov, pretože v Rakúsku je kontaktovanie zákazníkov bez ich súhlasu trestné.“
Založenie spoločnosti je samo o sebe ťažké. Analýza ZMPS, ktorá sa uskutočnila v spolupráci s 417 podnikateľmi prezrádza, že 62% podnikateľov, ktorí majú záujem expandovať so svojimi produktami či službami, vidí prekážku práve vo formálnych a legislatívnych náležitostiach. Ako dopĺňa Tomáš Husár, „Združenie mladých podnikateľov v spolupráci s Agentúrou mesta Viedeň realizuje aktivity, ktoré podnikateľom umožnia jednoduchšiu expanziu na rakúsky trh.“
Čím sa snažia odlíšiť slovenské start-upy a mladí podnikateľia v zahraničí? „Podľa analýzy ZMPS sa vyše 45% podnikateľov snaží presadiť na zahraničnom trhu hlavne inováciami, kvalitou a lepšou cenou pre odberateľov“ – upresnil Tomáš Husár.
Seminár Ako rozšíriť podnikanie do Rakúska sa tešil veľkému záujmu podnikateľov. Podujatia organizované počas realizácie projektu TwinEntrepreneurs tak pomáhajú pri výmene skúseností a nadviazaní nových partnerstiev medzi podnikateľmi a partnermi projektu v Rakúsku aj na Slovensku. Projekt je spolufinancovaný z EURÓPSKEHO FONDU REGIONÁLNEHO ROZVOJA, programu cezhraničnej spolupráce SLOVENSKÁ REPUBLIKA - RAKÚSKO 2007-2013.