Ako prekonať pochybnosti pri štarte podnikania?

Častý dôvod, prečo sa mladí ľudia boja začať podnikať, nie sú chýbajúce nápady, ale skúsenosti. Na všetky otázky typu „Čo ak...“ odpovedia mladým skúsení podnikatelia vďaka európskej iniciatíve s názvom Watify.

Apríl prináša do Bratislavy a Žiliny podujatie s názvom Čo ak mám dobrý nápad a chcem ho otestovať na trhu? Workshopy s ostrieľanými podnikateľmi, ktorí budú zdieľať svoje skúsenosti a zároveň si vypočujú prezentácie vybraných mladých ľudí, sa uskutočnia 21.4.2015 v Bratislave v 22.4.2015 v Žiline.

Hosťami podujatia budú Rudolf Lukačka, Ján Michlík, Martin Jančo a ďalší.

Rudolf Lukačka je dnes aktívny ako biznis kouč, celý život však pôsobil v IT oblasti. Založil firmu ELAS s.r.o., ktorá postupom času mala 280 pracovníkov, dosahovala konsolidovaný obrat viac ako 66 mil. € a po 14 rokoch sa akvizíciou stala súčasťou koncernu Siemens (dnes ATOS).

Ján Michlík študoval na Technickej univerzite v Košiciach a krátko na to založil spoločnosť AmiTel poskytujúcu telekomunikačné služby. Tá sa neskôr spojila so spoločnosťou Slovanet, kde je dnes Ján Michlík riaditeľom celého úseku podpory predaja.

Martin Jančo je CEO mladej, rýchlo rastúcej spoločnosti M2M Solution. Špecializuje na tvorbu IT riešení v oblasti výmeny informácií medzi zariadeniami a sieťami rôzneho typu. Firma ponúka riešenia v odvetviach ako logistika, verejné osvetlenie, riadenie procesov výroby, a pod.

Oba workshopy sa uskutočnia v rámci iniciatívy Watify, ktorú podporuje Európska komisia. Iniciatíva prináša príbehy úspešných podnikateľov bližšie k mladým ľuďom, aby podľa ich príkladu prekonali pochybnosti v začiatkoch svojho podnikania.

Organizátorom workshopov je Združenie mladých podnikateľov Slovenska (ZMPS) spolu s partnermi. „V ždy existujú desiatky dôvodov, prečo nezačať podnikať. Ako vyplýva z nášho prieskumu, nie financie, ale chýbajúce skúsenosti sú hlavnou prekážkou pri štarte,“ hovorí Ján Solík, predseda ZMPS.

Jedným zo spôsobov, ako prekonať túto bariéru, je vytvárať mosty medzi skúsenými a začínajúcimi podnikateľmi, a tak umožniť mladým spoznať pravú tvár podnikania. Ján Solík dodáva: „ Učiť sa zo skúseností iných môžu mladí ľudia na akciách ZMPS ako Klub riadenia či BMB Leitner akadémia pre mladých podnikateľov. Na pripravovaných workshopoch budú mať niektorí dokonca možnosť odprezentovať sa pred hosťami a získať od nich cennú spätnú väzbu. Stačí sa registrovať na našom webe www.zmps.sk.

Strach zo zlyhania hrá medzi mladými dominantnú úlohu nielen na Slovensku, ale aj v celej Európe. Potvrdil to aj Patrik Kovács, prezident celoeurópskeho združenia mladých podnikateľov s názvom Young Entrepreneurs Organization of the European Union (JEUNE): „ Z prieskumu v krajinách G20 vyplýva, že 66% mladých považuje chýbajúce skúsenosti za prekážku pri štarte podnikania. Až 25% uviedlo, že nemá vôbec s nikým šancu hovoriť o podnikaní a pýtať sa dôležité otázky. Štatistiky tiež ukazujú, že viac ako 50% firiem bez mentoringu neprežije prvý rok podnikania. Naopak, až 85% tých, ktoré majú mentora, zvládnu prvý rok úspešne a pokračujú ďalej.“ Možnosť poradiť sa so skúsenejšími je pre úspech v podnikaní teda veľmi dôležitá. Kameňom úrazu je však aj nie práve šťastné nastavenie európskej spoločnosti. „ V Európe na rozdiel od USA bohužiaľ stále prevláda kultúra strachu zo zlyhania. Zlyhanie nie je tolerované, preto ak má mladý človek pochybnosti, radšej sa do biznisu nepustí. Toto by sme mali zmeniť,“ upozorňuje Kovács.

Ak už sa mladí ľudia rozhodnú ísť do podnikania a reálne založiť firmu, stále majú množstvo otázok. „ Najčastejšie kladenou otázkou (nielen) mladých podnikateľov je to, ako veľmi bude finančne náročná administrácia firmy. V praxi sa pomerne často vyskytujú prípady, keď začínajúci podnikateľ - platiteľ DPH dosiahne náklady na úrovni minimálne 200 EUR za mesiac, “ sumarizuje svoje skúsenosti Lukáš Ivan, zo spoločnosti Fontionnel & Co, ktorá pomáha pri zakladaní firiem. Finančné náklady teda môžu vzniknúť už v momente, keď ešte nedošlo ani k reálnemu začiatku podnikania, nie to ešte k investovaniu do jeho rozvoja. Nielen financie však môžu predstavovať faktor, ktorý mladých ľudí od podnikania odrádza. „ Medzi nefinančné bariéry patria napríklad obavy z daňových kontrol či rôznych ohlasovacích povinností, ktoré bežný podnikateľ nemá šancu sledovať. Komentáre typu „čo zas na nás vymyslia“ si podnikatelia neodpustia pri takmer každej konzultácii týkajúcej sa založenia firmy, “ dodáva Ivan.

Obavy a pochybnosti pri štarte mali aj skúsení podnikatelia, či už malí alebo veľkí, bez ohľadu na región, oblasť podnikania či vek. Vysoko rizikové pritom nemusia byť len dnes tak obľúbené startupy, ale aj klasické malé a stredné podnikanie. Vo výrobných či iných bežných nedigitálnych odvetviach sa môžu pochybnosti týkať cash flow, konkurencie, určitého segmentu zákazníkov či skĺbenia podnikania a rodiny.

Svoje o tom vie aj Ľuboš Kolesár, konateľ a zakladateľ dnes už na trhu etablovanej spoločnosti Zelená Stavba s.r.o. „ Od začiatku podnikania som presne vedel, ako chcem čo robiť. Práve s tým však boli spojené aj moje pochybnosti. Pripravil som kvalitnú skladbu steny pre drevodomy a začal som sa orientovať na bonitnejšiu klientelu. Vďaka kvalitnejším materiálom som však nemohol konkurovať cenou, a preto som sa bál, či bude mať firma zo začiatku dostatok zákazníkov. Keď patríte k „drahším“ firmám, rozvoj nejde až tak rýchlo, “ hodnotí Kolesár a zároveň vysvetľuje, ako jeho prví klienti počúvali na argument vyššej kvality za vyššiu cenu a v konečnom dôsledku tak jeho firma nemusela robiť rovnako vysoké objemy zákazok ako konkurencia. Ostal čas i na osobné dozorovanie na kvalitu výstavby a vzdelávanie sa v oblasti nových materiálov a postupov.

Moje hlavné obavy pri štarte boli ako dosiahnuť deklarovanú kvalitu, keďže v stavebníctve je veľký problém s kvalitnou kvalifikovanou pracovnou silou, ako zabezpečiť cash flow, aby boli zaplatené všetky nevyhnutné faktúry a zároveň ako pokryť rodinné výdavky. Kľúčový faktor, ktorý rozhodol o úspechu a mojom zotrvaní v podnikaní, bolo práve úvodné nastavenie a jasná predstava, čo a ako chcem robiť. “ dodáva Kolesár.

Možnosť získať spätnú väzbu od skúsených ešte skôr, ako mladý človek začne reálne podnikať, môže spraviť výrazný rozdiel v tom, ktorý z nápadov prežije a ktorý nie. Práve takúto možnosť budú mať nádejní budúci podnikatelia na workshopoch v Bratislave a v Žiline už budúci týždeň.