Ako to občas v živote býva, najlepšie momenty v živote sú skôr tie málo plánované, alebo tie, kde sme sa objavili na poslednú chvíľu. Takto sa koncom novembra objavila v emailoch ZMPS príležitosť zúčastniť sa medzinárodnej konferencie pre podnikateľov v Portugalsku, ktorá sa konala v dňoch 30.11 – 2.12. 2017 v (stále) slnečnom Porte. A tak sme do Porta vyslali takto „na poslednú chvíľu“ aj nášho zástupcu – Vladi Neuschlovú, ktorá nám sprostredkovala časť svojich zážitkov.
Organizácia a program
Organizácia eventu bola od začiatku na veľmi vysokej úrovni. Jasne daná agenda, ako i slovo „do bitky“ organizátora, že tu nie sme preto, aby sme si len odprezentovali svoje organizácie a vlastné biznisy, ale predovšetkým aby sme diskutovali o konkrétnych možnostiach, ako môžeme v budúcnosti medzi jednotlivými krajinami spolupracovať a obchodovať. A ono to skutočne aj tak bolo! Diskutovalo sa v prestávkach, diskutovalo sa na chodbách, v autobuse, ktorý nás viezol na „business walks“ (ktoré mimochodom úplne na jedničku organizujeme u nás v ZMPS :)) alebo na večeri pri dobrom víne.
3-dňový program pozostával z prezentácií združení (aj našej ZMPS malo svojich 10 minút), prezentácií portugalských firiem alebo asociácií, prezentácie našej partnerskej organizácie JEUNE, organizátora eventu AJEPC a niekoľkých politických zástupcov z Bruselu, ktorí pripomínali rôzne iniciatívy v rámci EÚ, o ktoré sa môžu podnikatelia alebo podnikateľské asociácie uchádzať. Organizátori nezabudli aj na voľnejšiu časť konferencie – a to návštevu architektonického múzea, zmodernizovaného prístavu a tiež jednej lokálnej firmy.
Networking a ľudia
Asi najdôležitejšou časťou každého takéhoto eventu (kde nikoho nepoznáte) je to, s kým sa stretnete a nájdete aspoň jednu spoločnú pracovnú alebo osobnú tému. Pri pestrosti ľudí, ktorí sa v Porte zišli, teda bolo z čoho vyberať. Zastúpených bolo minimálne 15 krajín, od Rumunska až po Macao či Hong Kong. A samozrejme najmä Portugalci a Španieli, ktorí rozprávali inšpirujúce podnikateľské príbehy svojich firiem.
A čo ďalej?
Na stole máme aspoň 20 vizitiek, ktoré na Nový rok opäť zoberieme do rúk a vyselektujeme tie organizácie a partnerov, z ktorými by sme radi nadviazali alebo zintenzívnili spoluprácu v roku 2018. Ponúkajú sa možnosti ako vyslanie členov ZMPS do Portugalska a možnosti investovať do lokálnych biznisov, alebo naopak, pozvať portugalských podnikateľov pozrieť si naše slovenské firmy, ktoré by radi rozbehli export do Portugalska. Možnosti nájsť serióznych obchodných partnerov aj mimo Slovensko sú, treba sa ich len chopiť. A Portugalsko je krajina, ktorá by nám svojou veľkosťou, podnikateľským prostredím ale predovšetkým povahou ľudí a tradíciami, mohla byť veľmi blízka. A dobrý obchod je úspešný, keď si ľudia nielen rozumejú, ale i dôverujú.