13 najčastejších chýb pri prevádzkovaní e-shopu

Malý trh. Vysoký stupeň konkurencie. Nízke marže. Tieto slová by ste pravdepodobne mohli počuť z úst veľkej časti slovenských e-shopárov a on-line podnikateľov. A áno, bohužiaľ vo väčšine segmentov to aj skutočne platí a vybudovať dnes ziskový on-line projekt nie je vôbec jednoduché.

Umenie, ako byť úspešný, dnes spočíva najmä v tom, prísť so špičkovým produktom, vytvoriť si vlastný trh, dostatočne silnú konkurenčnú výhodu a následne výrazne komunikovať, aby vás zákazníci na trhu dokázali odlíšiť.

Ak chcete byť na on-line trhu úspešní, odporúčame sa vyhnúť týmto trinástim chybám:

  1. Minimálna príprava na podnikanie

  2. Nedostatočná pozornosť venovaná výberu značky a domény

  3. Nevyhovujúce technické riešenie e-shopu

  4. Nezodpovedajúci dizajn e-shopu

  5. Nesprávne zvolená obchodná a marketingová stratégia e-shopu

  6. Nedostatočná dôveryhodnosť e-shopu

  7. Chýbajúca alebo neodkomunikovaná konkurenčná výhoda

  8. Komplikovaný nákupný proces

  9. Nedostatočný support zákazníkom

  10. Nulový marketing a PR

  11. Nezvládnutá alebo neefektívna logistika

  12. Orientácia len na slovenský trh

  13. Nedostatočné vzdelávanie majiteľov a zamestnancov e-shopu

 

Vyberáme z e-booku:

Chyba č.3: Nevyhovujúce technické riešenie e-shopu

Pri výbere dodávateľa e-shopu a samotného riešenia máte v zásade na výber z troch možností. Prenajať si „za pár“ EUR mesačne hotové e-shopové riešenie, kam si nahodíte produkty a zajtra môžete predávať. Potom sú tu profesionálne balíkové riešenia na úrovni cca 80 – 100 EUR mesačne alebo 2 000  EUR za zakúpenie licencie. Nevýhodou týchto cenovo dostupných riešení je, že rovnako ich využívajú ďalšie stovky e-shopov, takže môže byť problém nájsť spôsob, ako sa od nich odlíšiť. V prípade väčšieho rozpočtu a záujmu o plne prispôsobený e-shop je možné si ho nechať vyrobiť na mieru, kde však treba počítať s nákladmi na úrovni rádovo 3 000 – 20 000 EUR.

Pri výbere dodávateľa je potrebné mať spísanú čo možno najpodrobnejšiu špecifikáciu a vašu predstavu, na základe ktorej dostanete relevantnú kalkuláciu. Okrem toho sa vždy informujte na referencie daného dodávateľa a nebojte si ich aj reálne telefonicky overiť. Na vytvorenie kvalitného e-shopu, ktorý je použiteľný, dizajnovo zaujímavý a má odladený objednávkový proces, jednoznačne treba niekoľkoročnú prax a desiatky dodaných riešení. Výsledkom prvotného prieskumu by mali byť 2 – 3 firmy, s ktorými by ste mali trvať na stretnutí a prekonzultovaní vašej špecifikácie obchodu. Neulakomte sa na lacné riešenie, pretože tak ako bude rásť váš biznis, budú postupne vyskakovať limity a obmedzenia lacného systému. V konečnom dôsledku vás tak dodatočná prestavba systému môže vyjsť drahšie ako prvotná investícia.

Cena by určite nemala byť hlavný kritériom pre výber dodávateľa e-shopu. Akékoľvek riešenie si pred zakúpením dôkladne otestujte, budete s ním pracovať každý deň a zmena riešenia v budúcnosti môže byť veľmi bolestivá a problematická.

Pri výbere dodávateľa určite myslite na licencie a celkovo otázky súvisiace s kódom e-shopu. V prípade potreby zmeny dodávateľa tu často dochádza k tomu, že reálne nemáte právo disponovať s kódom e-shopu, a preto prakticky začínate odznovu. Informujte sa, ako k tomu pristupuje daný dodávateľ a všetky otázky dôkladne prediskutujte a zmluvne ošetrite. Pri výbere e-shopového riešenia vám môže veľmi pomôcť workshop Petra Legényho v rámci Pricemania Academy Ako vybudovať úspešný e-shop a nezblázniť sa.

Niektoré e-shopové riešenia už štandardne ponúkajú responzívny dizajn e-shopu (prispôsobený na mobilné zariadenia) a dokonca aj aplikáciu pre smartfóny a tablety na komfortnú správu e-shopu a objednávok.

Ak sa chcete dozvedieť viac o ďalších 12 chybách, ktorým sa odporúčame vyvarovať, stiahnite si kompletný 50-stranový e-book “13 najčastejších chýb pri prevádzkovaní e-shopu”, ktorého autorom je člen generálnej rady Združenia mladých podnikateľov Slovneska Michal Král, zakladateľ jedného z najväčších vyhľadávačov tovaru Pricemania (návštevnosť 800 000 návštev mesačne) a tiež projektu Pricemania Academy, ktorý už siedmu sezónu prináša špičkové vzdelávanie pre e-shopárov a on-line marketérov.